If a large roof was close to a smaller roof the use of the larger one is
permitted but that of the lesser one is forbidden. If the full width of
a wall of a small courtyard was broken down so that the yard fully
opened into a large courtyard, the use of the larger one is permitted,
but that of the smaller one is forbidden, because the gap is regarded as
a doorway to the former.
If there was a breach in a wall between a courtyard and a public domain, any man who brings any object from the latter into a private domain or from a private domain into it is guilty of an offence; so R. Eliezer. The Sages, however, ruled: whether a man carried an object from it into the public domain or from the public domain into it he is exempt because it has the same status as a karmelith. |
עירובין 9.2 גג גדול סמוך לקטן-- הגדול מותר, והקטן אסור׃ חצר גדולה שנפרצה לקטנה, הגדולה מותרת; והקטנה אסורה, מפני שהיא כפתחה של גדולה׃ חצר שנפרצה לרשות הרבים-- המכניס מתוכה לרשות היחיד, או מרשות היחיד לתוכה-- חייב, דברי רבי אליעזר; וחכמים אומרים, מתוכה לרשות הרבים, או מרשות הרבים לתוכה-- פטור, מפני שהיא ככרמלית |
If a breach was made in two sides of a courtyard towards a public domain, and so also if a breach was made in two sides of a house, or if the cross-beam or side-post of an alley was removed, the occupiers are permitted their use for that Sabbath but forbidden on future Sabbaths; so R. Judah. R. Jose ruled: if they are permitted their use on that Sabbath they are also permitted on future Sabbaths and if they are forbidden (in future Sabbaths they are also forbidden on that Sabbath. |
מ
עירובין 9.3 חצר שנפרצה משתי רוחותיה, וכן בית שנפרץ משתי רוחותיו, וכן מבוי שניטלה קורתו או לחייו-- מותרין באותה שבת, ואסורין לעתיד לבוא, דברי רבי יהודה׃ רבי יוסי אומר, אם מותרין באותה שבת, מותרין לעתיד לבוא; ואם אסורין לעתיד לבוא, אסורין באותה שבת |
Click here for the hebrew/english of Perek 9 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה