How is Shittuf arranged in connection with Sabbath limits? One sets down a jar and says, behold this is for all the inhabitants of my town, for any one who may desire to go to a house of mourning or to a house of feasting`. Any one who accepted [to rely on the erub] while it was yet day is permitted [to enjoy its benefits] but if one did it after dusk this is forbidden, since no erub may be prepared after dusk. |
עירובין 8.1 כיצד משתתפין בתחומין׃ מניח את החבית ואומר, הרי זו לכל בני עירי, לכל מי שילך לבית האבל, או לבית המשתה׃ כל מי שקיבל עליו מבעוד יום, מותר; משחשיכה-- אסור, שאין מערבין משתחשך |
What must be its size? Food for two meals for each, the quantity being the food one eats on weekdays and not on the Sabbath; so R. Meir. R. Judah ruled: as on the Sabbath and not as on weekdays. And both intended to give the more lenient ruling. R. Johanan b. Beroka ruled: not less than a loaf that is purchased for a dupondium when the price of cheat is four seah for a sela. R. Simeon ruled: two thirds of a loaf, three of which are made from a Kab. Half of this loaf is the size prescribed for a leprous house, and the half of its half is the size that renders one`s body unfit. |
מ עירובין
8.2 כמה הוא שיעורו, כמזון שתי סעודות לכל אחד ואחד׃ מזונו לחול, אבל לא לשבת, דברי רבי מאיר; רבי יהודה אומר, לשבת אבל לא לחול׃ אלו ואלו מתכוונין להקל׃ רבי יוחנן בן ברוקה אומר, מכיכר בפונדיון ומארבע סאין בסלע׃ רבי שמעון אומר, משתי ידות לכיכר ומשלוש לקב׃ חצייה לבית המנוגע, וחצי חצייה לפסול את הגווייה |
Click here for the hebrew/english of Perek 8 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה