R. Judah said: [the enclosure may be only] as large as two Beth seah, but they said to him: [the limit of] two Beth seah was prescribed for a garden or a karpaf only, but if [the enclosure] was a cattlepen, a fold, a backyard or a courtyard it may be [as big as] five or ten Beth Kor. And [for this reason] it is permitted to remove [the strips from the well to] any distance provided one increases the number of the strips. |
מ עירובין
2.3 רבי יהודה אומר, עד בית סאתיים׃ אמרו לו, לא אמרו בית סאתיים אלא בגינה ובקרפף; אבל אם היה דיר או סהר או חצר-- אפילו בית חמשת כורין, אפילו בית עשרת כורין-- מותר להרחיק כל שהוא, ובלבד שירבה בפסין |
R. Judah ruled: if a public road cuts through them it should be diverted
to one side; but the Sages ruled:
this is not necessary. Strips [of wood] may be provided for a public cistern, a public well as well as a private well, but for a private cistern a partition ten handbreadths high must be provided; so R. Akiba. R. Judah b. Baba ruled: strips [of wood] may be set up round a public well only while for the others a [rope] belt ten handbreadths in height must be provided. |
מ עירובין
2.4 רבי יהודה אומר, אם הייתה דרך הרבים מפסקתה, יסלקנה לצדדין; וחכמים אומרים, אינו צריך׃ אחד באר הרבים, ובור הרבים, ובאר היחיד-- עושין להן פסין; אבל לבור היחיד, עושין לו מחיצה גבוהה עשרה טפחים, דברי רבי עקיבה׃ רבי יהודה בן בבא אומר, אין עושין פסים אלא לבאר הרבים בלבד; ולשאר, עושין להן חגורה גבוהה עשרה טפחים |
Click here for the hebrew/english of Perek 2 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה