A priest who was wounded in his finger may wrap some reed-grass round it in the Temple but not in the country. But if it was intended to force out blood it is forbidden in both cases. Salt may be scattered on the altar`s Ascent that the priests shall not slip. Water also may be drawn on the Sabbath by means of a wheel from the cistern of the Exiles and from the great cistern; and on a festival day from the haker well also. |
עירובין 10.14 כוהן שלקה באצבעו-- כורך עליה גמי במקדש, אבל לא במדינה; אם להוציא דם, כאן וכאן אסור׃ ובוזקין מלח על גבי הכבש בשביל שלא יחליק, וממלאין מבור הגולה בשבת מבור הגדול, ומבאר חקר ביום טוב |
If a [dead] creeping thing was found in the Temple, a priest should carry it out in his girdle to avoid keeping the uncleanness there any longer than is necessary; so R.Johanan b. Beroka. R. Judah ruled: [it should be removed] with wooden tongs in order that the uncleanness shall not increase. Whence must it be removed? From the Hekal, from the Ulam, and from between the Ulam and the altar; so R. Simeon b. Nanus. R. Akiba ruled: from any place where Kareth is incurred for entering presumptuously and a sin-offering for entering it in error it must be removed. In any other places, however a psykter is to be put over it. R. Simeon said: wherever the Sages have permitted you anything they have only given you what is really yours, since they have only permitted you that which is forbidden as Shebuth. |
מ עירובין
10.15 שרץ שנמצא במקדש-- כוהן מוציאו בהמיינו, שלא להשהות את הטומאה, דברי רבי יוחנן בן ברוקה; רבי יהודה אומר, בצבת של עץ, שלא לרבות את הטומאה׃ מהיכן מוציאין אותו-- מן ההיכל, ומן האולם, ומבין האולם ולמזבח, דברי רבי שמעון בן ננס׃ רבי עקיבה אומר, מקום שחייבין על זדונו כרת ועל שגגתו חטאת, משם מוציאין אותו; ושאר כל המקומות, כופין עליו פסכתר׃ רבי שמעון אומר, מקום שהתירו לך חכמים, משלך נתנו לך, שלא התירו לך, אלא משום שבות |
Click here for the hebrew/english of Perek 10 from emishna.com
לע"נ גננדיל בת משה