Audio by Dr. Michael Sokolow

R. Ishmael declared three things before the Sages in the vineyard at Yabneh. Concerning an egg which was beaten together, and placed on vegetables of Terumah that it acts as a connection; but if it was in the form of a helmet it does not act as a connection. And concerning an ear of corn in the harvesting the top of which reached the standing corn that if it can be reaped together with the standing corn, Lo, it belongs to the owner; and if not, it belongs to the poor. And concerning a small garden which was surrounded by espalier vines that if it has space for the grape-gatherer and his basket on one side, and space for the grape-gatherer and his basket on the other side, it may be sown with seed; but if not, it may not be sown with seed.

עדייות 2.4
שלושה דברים אמר רבי ישמעאל לפני חכמים בכרם ביבנה׃ על ביצה טרופה שהיא נתונה על גבי ירק של תרומה, שהיא חיבור; ואם הייתה כמין כובע, אינה חיבור׃ ועל שיבולת שבקציר וראשה מגיע לקמה-- אם נקצרת עם הקמה, הרי של בעל הבית; ואם לאו, הרי היא של עניים׃ ועל גינה קטנה שהיא מוקפת עריס-- אם יש בה כמלוא בוצר וסלו מכאן, ומלוא בוצר וסלו מכאן-- תזרע; ואם לאו, לא תזרע.

They stated three things before R. Ishmael, and he pronounced none of them either unlawful or lawful; but R. Joshua the son of matthia elucidated them. Whoso cuts an abscess on the Sabbath, he is guilty if it was to make an opening to it, but innocent if it was to bring out the pus; and concerning one who hunts a snake on the Sabbath that if he was thus occupied in order that it should not bite him, he is innocent; but if that he might use it as a remedy, he is guilty. And concerning Ironian stewpots that they do not contract defilement when under the same roof-space as a corpse, but become defiled if they are carried by one who has an issue. R. Eliezer b. Zadok says: also if they are carried by one who has an issue they remain undefiled, because they are unfinished in the making.

עדייות 2.5
שלושה דברים אמרו לפני רבי ישמעאל, ולא אמר בהן לא איסור ולא היתר; ופירשן רבי יהושוע בן מתיה׃ המפיס מורסה בשבת-- אם לעשות לה פה, חייב; ואם להוציא ממנה ליחה, פטור׃ והצד נחש בשבת-- אם כמתעסק שלא יישכנו, פטור; ואם לרפואה, חייב׃ ועל לפסין אירונייות-- שהן טהורות באוהל המת, וטמאות במשא הזב; רבי אליעזר ברבי צדוק אומר, אף במשא הזב טהורות, מפני שלא נגמרה מלאכתן.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here