Audio by Dr. Michael Sokolow

Also he used to say: there are five things of [the duration of] twelve months: the judgment of the generation of the flood [continued] twelve months; the judgment of Job [continued] twelve months; the judgment of the Egyptians [con tinued] twelve months; the judgment of Gog and Magog in the time to come [will continue] twelve months; the judgment of the ungodly in Gehenna [continues] twelve months, for it is said, and it will be from one month until its [same] month. R. Johanan b. Nuri says: [as long as] from Passover to Pentecost, for it is said, and from one Sabbath until its [next] Sabbath.

 עדייות 2.10
אף הוא אמר חמישה דברים של שנים שנים עשר חודש׃ משפט דור המבול, שנים עשר חודש; משפט איוב, שנים עשר חודש; משפט המצריים, שנים עשר חודש; משפט גוג לעתיד לבוא, שנים עשר חודש; משפט רשעים בגיהינם, שנים עשר חודש-- שנאמר ''והיה, מדי חודש בחודשו''  (ישעיהו סו,כג) ׃ רבי יוחנן בן נורי אומר, מן הפסח ועד העצרת, שנאמר ''ומדי שבת, בשבתו''  (שם)

[In the case of] all things which cause defilement in a `tent`, if they were divided and brought into the house, R. Dosa b. Harkinas pronounces [everything under the same roof-space] clean, but the Sages pronounce it unclean. How is this? He who touches as much as two halves of an olive [in quantity] of a carcass or carries them; or in the case of a corpse, he who touches as much as half an olive and stands over as much as half an olive; or touches as much as half an olive and as much as half an olive is above him; or if he stands over as much as two halves of an olive; or if he stands over as much as half an olive and as much as half an olive is above him R. Dosa b. Harkinas pronounces him clean, and the Sages pronounce him unclean. But if he touches as much as half an olive [in quantity] and another thing was over him and over as much as half an olive; or if he stood over as much as half an olive and another thing was over him and over as much as half an olive, he is clean. R. Meir said: also in this case R. Dosa pronounces him clean and the Sages pronounce him unclean. In all such cases a man is unclean unless there is an act of touching and also an act of carrying, or an act of carrying and also [the fact of] being under the same roof-space. This is the general rule: in whatever case the means of causing defilement are of one category, he is unclean; if they are of two categories, he is clean.

 עדייות 3.1
כל המטמאין באוהל, שנחלקו והכניסן לתוך הבית-- רבי דוסא בן הרכינס מטהר, וחכמים מטמאין׃ כיצד׃ הנוגע בכשני חציי זיתים מן הנבילה או נושאן, ובמת, הנוגע בכחצי זית ומאהיל על כחצי זית, או נוגע בכחצי זית וכחצי זית מאהיל עליו, מאהיל על כשני חציי זיתים, מאהיל על כחצי זית וכחצי זית מאהיל עליו-- רבי דוסא בן הרכינס מטהר, וחכמים מטמאין׃ אבל הנוגע בכחצי זית, ודבר אחר מאהיל עליו ועל כחצי זית, או מאהיל על כחצי זית, ודבר אחר מאהיל עליו ועל כחצי זית-- טהור׃ אמר רבי מאיר, אף בזה-- רבי דוסא בן הרכינס מטהר, וחכמים מטמאין׃ הכול טמא-- חוץ מן המגע עם המשא, והמשא עם האוהל׃ זה הכלל-- כל שהוא משם אחד, טמא; משני שמות, טהור.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here