Audio by Dr. Michael Sokolow

Shammai says: [dough] of a Kab or more is subject to the Law of Hallah. And Hillel Says: of two kabs or more. But the Sages say: Neither according to the opinion of the one nor according to the opinion of the other, but [dough of] a Kab and a half is subject to the Law of Hallah. And after they increased the measures they said: [dough `of] five quarters is subject. R. Jose said: five are exempt, five and more are liable.

עדייות 1.2
שמאי אומר, מקב חלה; הלל אומר, מקביים׃ וחכמים אומרין, לא כדברי זה ולא כדברי זה; אלא קב ומחצה, חייבין בחלה׃ משהגדילו המידות אמרו, חמשת רבעים חייבין׃ רבי יוסי אומר, חמישה פטורין; חמישה ועוד, חייבין.

Hillel Says: a hin -full of drawn water renders the mikweh unfit. (howbeit a man must speak in the language of his teacher.) and Shammai says: nine kabs. But the Sages say: Neither according to the opinion of the one nor according to the opinion of the other: but when two weavers from the dung-gate which is in Jerusalem came and testified in the name of Shemaiah and Abtalion; `three logs of drawn water render the mikweh unfit,` the Sages confirmed their statement.

עדייות 1.3
הלל אומר, מלא הין מים שאובין, פוסלין את המקוה-- שאדם חייב לומר כלשון רבו; שמאי אומר, תשעת קבין׃ וחכמים אומרין, לא כדברי זה ולא כדברי זה; עד שבאו שני גרדיים משער האשפות שבירושלים, והעידו משם שמעיה ואבטליון, ששלושת לוגין מים שאובין פוסלין את המקוה, וקיימו את דבריהם.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here