Audio by Dr. Michael Sokolow

These are subjects concerning which Beth Hillel turned and taught according to the opinion of Beth Shammai: a woman who came from the region of the sea and said: my husband died may be married again; my husband died [without issue] she must be married by her husband`s brother. This is the opinion of Beth Shammai. But Beth Hillel say: we have heard so only in the case of one who came from the harvesting. Beth Shammai said to them: it is the same thing in the case of one who came from the harvesting or who came from the olive-picking or who came from the region of the sea: they mentioned harvesting only as an actual occurrence. Then Beth` Hillel turned and taught according to Beth Shammai. Beth Shammai say: she may be married again and take her marriage portion. But Beth Hillel say: she may be married again but may not take her marriage-portion. Beth Shammai said to them: you have pronounced lawful the graver matter of a forbidden marriage, should you not pronounce lawful the lighter matter of property? Beth Hillel said to them: we have found that brothers do not inherit on her statement. Beth Shammai said to them: do we not infer it from her marriage document in which he writes for her `that if you be married to another you shall take what is written for you`? Then Beth Hillel turned and taught according to the opinion of Beth Shammai.

עדייות 1.12
אלו דברים שחזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי׃ האישה שבאה ממדינת הים ואמרה מת בעלי, תינשא; מת בעלי, תתייבם׃ ובית הלל אומרין, לא שמענו אלא בבאה מן הקציר בלבד׃ אמרו להן בית שמאי, אחת הבאה מן הקציר, ואחת הבאה מן הזיתים, ואחת הבאה ממדינת הים; לא דברו בקציר, אלא בהווה׃ חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי׃ בית שמאי אומרין, תינשא ותיטול כתובה; ובית הלל אומרין, תינשא ולא תיטול כתובה׃ אמרו להן בית שמאי לבית הלל, התרתם את הערוה החמורה, לא תתירו את הממון הקל׃ אמרו להן בית הלל, מצינו שאין האחין נכנסין לנחלה על פיה׃ אמרו להן בית שמאי, והלוא מספר כתובתה נלמוד, שהוא כותב לה, שאם תינשאי לאחר תיטלי מה שכתוב ליך׃ חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי.

Whoever is half a slave and half a free man should toil one day for his master and one day for himself. This is the opinion of Beth Hillel. Beth Shammai said to them: you have set matters in order as regards his master, but you have not set matters in order as regards himself. He is not able to marry a bondmaid, nor is he able [to marry] a woman who is free. Is he to refrain [from marrying]? And is it not the case that the world was created for the propagation of the race? For it is said, he created it not to be a waste; He formed it to be inhabited. But for the rightful ordering of the world his master is compelled to make him free, and he writes out a bond for half his value. Then Beth Hillel turned and taught according to the opinion of Beth Shammai

עדייות 1.13
מי שחצייו עבד וחצייו בן חורין-- עובד את עצמו יום אחד, ואת רבו יום אחד, כדברי בית הלל׃ בית שמאי אומרין, תיקנתם את רבו, ואת עצמו לא תיקנתם׃ לישא שפחה אינו יכול, בת חורין אינו יכול; ייבטל-- והלוא לא נברא העולם אלא לפרייה ורבייה, שנאמר ''לא תוהו בראה, לשבת יצרה''  (ישעיהו מה,יח) ׃ אלא מפני תיקון העולם, כופין את רבו, ועושה אותו בן חורין, וכותב שטר על חצי דמיו׃ חזרו בית הלל להורות כדברי בית שמאי.

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here