If a man finds [an article] in a shop, it belongs to him: between the counter and the shopkeeper [`s seat], to the shopkeeper. [If he finds it] in front of a money-changer, it belongs to him [the finder]; between the stool and the money-changer, to the money-changer. If one buys produce from his neighbour, or if his neighbour sends him produce, and he finds money therein, it is his. But if they [the coins] are tied up, he must take and proclaim them. |
מציעא 2.4 מצא בחנות, הרי אלו שלו; בין תיבה לחנווני, הרי של חנווני׃ לפני השולחני, הרי אלו שלו; בין כיסא לשולחני, הרי אלו של שולחני׃ לקח פירות מחברו, או ששלח לו חברו פירות, ומצא בתוכן מעות-- הרי אלו שלו; אם היו צרורים, נוטל ומכריז |
Now, the garment too was included in all these: why then was it singled out? That an analogy might be drawn therewith, teaching: just as a garment is distinguished in that it bears identification marks and is claimed, so must everything be announced, if it bears identification marks and is claimed. |
מציעא 2.5 אף השמלה הייתה בכלל כל אלו, ולמה יצאת׃ להקיש אליה, לומר לך, מה השמלה מיוחדת, שיש לה סימנין ויש לה תובעין-- אף כל דבר שיש לו סימנין ויש לו תובעין, חייב להכריז |
Click here for the hebrew/english of Perek 2 from emishna.com
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here