If an ox by rubbing itself against a wall caused it to fall upon a person [and kill him], or if an ox while trying to kill a beast [by accident] killed a human being, or while aiming at a heathen killed an Israelite, or while aiming at non-viable infants killed a viable child, there is no liability. |
קמא 4.6 שור שהיה מתחכך בכותל, ונפל על האדם ומת-- נתכוון להרוג את הבהמה, והרג את האדם, לנוכרי, והרג בן ישראל, לנפלים, והרג את בן קיימה-- פטור |
Where an ox of a woman, or an ox of [minor] orphans, or an ox of a guardian, or an ox of the wilderness, or an ox of the Sanctuary, or an ox of a proselyte who died without [legal] heirs, [has killed a person], it is liable to [be stoned to] death. R. Judah says: in the case of an ox of the wilderness, an ox of the Sanctuary and an ox of a proselyte who died [without heirs] there would be exemption from [stoning to] death since these have no [private] owners. |
קמא 4.7 שור האישה, שור היתומים, שור האפיטרופין, שור המדבר, שור ההקדש, שור גר שמת ואין לו יורשין-- הרי אלו חייבין מיתה׃ רבי יהודה אומר, שור המדבר, שור ההקדש, שור גר שמת ואין לו יורשין-- פטורים מן המיתה, מפני שאין להם בעלים |
Click here for the hebrew/english of Perek 4 from emishna.com
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here