Audio by Shimi Berger

Mishnah Bekhorot 8:1: There is one who is a firstborn for [inheriting a double] portion but is not a firstborn for [paying his redemption price] to the priest, a firstborn for the priest but not for the portion, [a firstborn] for both the priest and the portion and [a firstborn] for neither the priest nor the portion. Who is the firstborn for the portion but not the priest? One who is born after an abortus whose head emerged [while still] alive [and was then withdrawn], or after a nine-month [stillbirth] whose head emerged [though already dead [and was then withdrawn], or after [woman] miscarries [something that] resembles an animal, beast or bird [these are] the words of Rabbi Meir. The Sages say: until it has the figure of a person. One who miscarries [something that resembles] a sandal or an afterbirth or fetal sac [containing] tissue or a dismembered [fetus], the one that comes after them is a firstborn for the portion but not for the priest. One who never had children and [then] married a woman who already had children - [even if] she was a slave [when she gave birth] and then freed, or she was a non-Jew [when she gave birth] and she converted, and once she became Jewish she gave birth [again], [the baby is] a firstborn for the portion but not for the priest. Rabbi Yossi Haglili says: it is a firstborn for the portion and the priest, as it says (Exodus 13) "Any opening of a womb in Yisrael" - until they open a womb of an Israelite. One who had children and married a woman who had not given birth, or [if a woman] converted pregnant or was freed [from slavery] pregnant, or if she and a woman married to a priest gave birth or she and a woman married to a Levite gave birth or she and a woman who already gave birth, gave birth [and it was not certain whose baby was whose in these cases], and one who did not wait three months after her husband [died] and got married and gave birth and they do not know if it was nine months from the first husband or seven months from the second, the child is a firstborn for the priest but not for the portion. Who is a firstborn for the portion and the priest? One who miscarries a fetal sac full of blood, water, or worm[like tissue], or if she miscarried [something that] resembles fish, locust, insects or reptiles, or one who miscarries on [or before] the fortieth day, the one that comes after them is a firstborn for the portion and the priest.

יש בכור לנחלה ואינו בכור לכהן. בכור לכהן ואינו בכור לנחלה. בכור לנחלה ולכהן. יש שאינו בכור לא לנחלה ולא לכהן. איזהו בכור לנחלה ואינו בכור לכהן. הבא אחר הנפלים שיצא ראשו חי. ובן תשעה שיצא ראשו מת. והמפלת כמין בהמה חיה ועוף. דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים עד שיהא בו מצורת האדם. המפלת סנדל או שליא ושפיר מרוקם והיוצא מחותך. הבא אחריהן. בכור לנחלה ואינו בכור לכהן. מי שלא היו לו בנים ונשא אשה שכבר ילדה. עודה שפחה ונשתחררה. עודה נכרית ונתגיירה. משבאת לישראל ילדה. בכור לנחלה ואינו בכור לכהן. רבי יוסי הגלילי אומר בכור לנחלה ולכהן שנאמר (שמות יג, ב) פטר רחם בישראל. עד שיפטרו רחם מישראל. מי שהיו לו בנים ונשא אשה שלא ילדה נתגיירה מעוברת נשתחררה מעוברת. ילדה היא וכהנת. היא ולויה. היא ואשה שכבר ילדה. וכן מי שלא שהתה אחר בעלה שלשה חדשים. ונשאת וילדה. ואין ידוע אם בן תשע לראשון. או בן שבע לאחרון בכור לכהן ואינו בכור לנחלה. איזהו בכור לנחלה ולכהן. המפלת שפיר מלא דם מלא מים מלא גנינים. המפלת כמין דגים. וחגבים. שקצים. ורמשים. המפלת יום ארבעים. הבא אחריהן בכור לנחלה ולכהן:

Mishnah Bekhorot 8:2: One born through cesarean section and the one that comes after him are not a firstborn for the portion or the priest. Rabbi Shimon says: the first one is for the portion and the second is for the five selaim [coins given to the priest].

יוצא דופן והבא אחריו. שניהם אינן בכור. לא לנחלה ולא לכהן. רבי שמעון אומר. הראשון לנחלה. והשני לחמש סלעים:

To subscribe click here To unsubscribe, click here
To view our archived/previous mesechtos click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click here