A plain deed [must bear the signatures of] the witnesses on its inside; a folded one [must bear the signatures of] the witnesses on the reverse. A plain [one] that bears the signatures of the witnesses on the reverse [and] a folded [one] that bears the signatures of its witnesses on the inside are both invalid. R. Hanina b. Gamaliel said: a folded [deed] that bears the signatures of the witnesses on its inside is valid, because it can be turned into a plain [one]. R. Simeon b. Gamaliel said: all depends on the usage of the country. |
בתרא 10.1 גט פשוט, עדיו מתוכו; ומקושר, מאחוריו׃ פשוט שכתבו עדיו מאחוריו, ומקושר שכתבו עדיו מתוכו-- שניהן פסולין; רבי חנניה בן גמליאל אומר, מקושר שכתבו עדיו מתוכו-- כשר, מפני שיכול לעשותו פשוט׃ רבן שמעון בן גמליאל אומר, הכול כמנהג המדינה |
A plain deed requires two witnesses and a folded [one] three. A plain
[deed] that bears the signature of one witness [only] and a folded [one]
that bears the signatures of two witnesses [only] are both invalid. [When] in [a bond of indebtedness] it is written. `a hundred zuz which are twenty sela [the creditor] receives only twenty [sela]. [If the entry was]. `a hundred [zuz] which are thirty [sela]` He receives only a maneh. [If the entry reads], silver zuz in which are... and [the amount is] blotted out, [it represents] no less than two. [If the entry reads]. `silver selas which are..., and [the amount is] blotted out, [it represents] no less than two. [If], `darics which are... and [the amount is] blotted out, [it is] no less than two. [If] above a maneh is written and below two hundred, [or if] two hundred [are written] above and a maneh below, one is always to be guided by the lower entry. If so, why should the upper [portion at all] be written? In case a letter in the lower [section] be rubbed off it may be inferred from the upper [portion]. |
בתרא 10.2 גט פשוט, עדיו שניים; ומקושר, שלושה׃ פשוט שכתוב בו עד אחד, ומקושר שכתבו בו שניים-- שניהם פסולים׃ כתוב בו זוזין מאה דהימו סלעים עשרים, אין לו אלא עשרים; זוזין מאה דהימו סלעים תלתין, אין לו אלא מנה׃ כסף זוזין דאינון, ונמחקו-- אין פחות משניים; כסף סלעים דאינון, ונמחקו-- אין פחות משניים; דרכונות דאינון, ונמחקו-- אין פחות משתיים׃ כתוב בו מלמעלה מנה, ומלמטה מאתיים, מלמעלה מאתיים, ומלמטה מנה-- הכול הולך אחר התחתון; אם כן, למה כותבין את העליון-- שאם תימחק אות אחת מן התחתון, יילמד מן העליון |
Click here for the hebrew/english of Perek 10 from emishna.com
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here