Click here for audio

פרק ה משנה ח
שבעה מיני פורעניות Seven forms of retribution
באין לעולם come to the world
על שבעה גופי עבירה  for seven distinct transgressions:
מקצתן מעשרין {1} [When] some tithe
ומקצתן אינן מעשרין and some do not tithe,
רעב של בצורת בא a famine of drought comes
מקצתן רעבים [causing] some to be hungry
ומקצתן שבעים and some to be sated;
גמרו שלא לעשר a complete lack of tithing
רעב של מהומה [leads to] a famine of turmoil
ושל בצורת בא  and of drought;
שלא ליטול חלה [if the people choose] to not take challah
רעב של כליה בא a famine of destruction comes.
דבר בא לעולם {2} Pestilence comes to the world
על מיתות האמורות בתורה for the deaths that are stated in the Torah
שלא נמסרו לבית דין א that are not given to Beis Din א
ועל פירות שביעית {3} and for [improperly dealing with] fruits of the Seventh Sabbatical Year.
חרב באה לעולם {4} [The] Sword comes to the world
על עינוי הדין for delay of justice,
ועל עוות הדין for the miscarriage of justice,
ועל המורים בתורה and for those that issue decisions of Torah
שלא כהלכה that are not correct.

 

פרק ה משנה ט

חיה רעה באה לעולם {5} Savage beasts come to the world
 על שבועת שוא for oaths in vain
ועל חילול השם and {6} the desecration of the Name.
גלות באה לעולם {7} Exile comes to the world
על עובדי עבודה זרה because of those that worship idols,
ועל גלוי עריות illicit relations,
ועל שפיכות דמים bloodshed,
ועל השמטת הארץ and abandonment of the Land [farming during Sheviis].
בארבעה פרקים At four periods of time
הדבר מתרבה the pestilence is increased:
ברביעית on the fourth [year],
ובשביעית on the seventh [year of Sheviis],
ובמוצאי שביעית on the departure of Sheviis,
ובמוצאי החג and on the departure of Succos
שבכל שנה ושנה of every year.
ברביעית On the fourth [year],
מפני מעשר עני שבשלישית

due to [withholding] the tithe for the poor of the third year;

בשביעית on Sheviis,
מפני מעשר עני שבשישית

due to [withholding] the tithe for the poor of the sixth year;

ובמוצאי שביעית on the departure of Sheviis,
מפני פירות שביעית due to [improperly dealing with] fruits of Sheviis;
ובמוצאי החג and on the departure of Succos
שבכל שנה ושנה of every year,
מפני גזל מתנות עניים due to theft of the gifts due to the poor [that was due with every harvest, such asלקט, שכחה, פאה, פרט, ועוללות].

 

הערות שוליים

א. There are different opinions on what this refers toרש"י says it refers to situations when people would have been חייב מיתה, but בית דין no longer had the power to do so.  רע"ב writes that his is a reference to a בית דין that had the power but failed to execute those liable for capital punishment.  רבינו יונה interprets it as referring to instances of כרת and מיתה בידי שמים

 

 

  • To subscribe click here To unsubscribe, 
  • To view our archived/previous mesechtos click here
  • To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi click heree