פרק ד משנה כב | |
הוא היה אומר |
He [Rabbi Elazar Hakappar] would say, |
הילודים למות | "The born [are destined] to die, |
והמתים לחיות | the dead [are destined] to live, |
והחיים לידון | and the living [are destined] to be judged. |
לידע להודיע ולהיודע | To know, make known and undestand |
שהוא אל |
that He is the Almighty, |
הוא היוצר | He is the Maker, |
הוא הבורא | He is the Creator, |
הוא המבין | He is the Understander, |
הוא הדין | He is the Judge, |
הוא עד | He is the Witness, |
הוא בעל דין | He is the Litigant, |
והוא עתיד לדון | and He is fated to judge. |
ברוך הוא | Blessed is He |
שאין לפניו לא עולה | as before him there is no injustice, |
ולא שכחה | no forgetfulness, |
ולא משוא פנים | no bias, |
ולא מקח שוחד | and no deals of bribery, |
שהכל שלו | for all is His. |
ודע שהכל לפי החשבון | And know that everything is according to a reckoning, |
ואל יבטיחך יצרך | do not allow your inclination assure you |
שבשאול בית מנוס לך | that in the grave is a place of refuge for you, |
שעל כרחך אתה נוצר | as against your will you were created, |
ועל כרחך אתה נולד | against your will you were born, |
ועל כורחך אתה חי | against your will you live, |
ועל כרחך אתה מת | against your will you die, |
ועל כרחך | and against your will |
אתה עתיד ליתן דין וחשבון | you are fated to give a judgment and accounting |
לפני מלך מלכי המלכים | before the King who rules kings, |
הקדוש ברוך הוא | the Holy One Blessed is He." |
|
|
פרק ה משנה א |
|
בעשרה מאמרות א | With ten utterances א |
נברא העולם | the world was created. |
ומה תלמוד לומר | And what does this come to teach? |
והלוא במאמר אחד | Surely in a single utterance |
יכול להיבראות | it could have been created. |
אלא להפרע מן הרשעים | Rather to collect from the wicked |
שמאבדין את העולם | who lose the world |
שנברא בעשרה מאמרות | which was created with ten utterances |
וליתן שכר טוב |
and to bestow optimal compensation |
לצדיקים | to the righteous |
שמקימין את העולם | who maintain the world |
שנברא בעשרה מאמרות | that was created with ten utterances. |
הערות שוליים
א These ten utterances begin with בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ. Although this פסוק does not explicitly set forth an 'utterance', it says in (תהלים (לג:ו that "בדבר ה' השמים נעשו." The next 9 according to the חדושי הגר"א are (ii) ויאמר אלהים יהי אור; (iii) ויאמר אלהים יהי רקיע בתוך המים; (iv) ויאמר אלהים יקוו המים; (v) ויאמר אלהים תדשא הארץ דשא; (vi) ויאמר אלהים יהי מארת ברקיע השמים; (vii) ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה; (viii) ויאמר אלהים תוצא הארץ נפש חיה למינה; (ix) ויאמר אלהים נעשה אדם; and (x) ויאמר אלהים הנה נתתי לכם את כל עשב זרע זרע אשר על פני כל הארץ.