Mishnah Arachin 8:4: A man may proscribe [part] of his flock or of his herd, of his Canaanite slaves or female slaves or of his hereditary field. But if he proscribed all of them, they are not considered [validly] proscribed - [these are] the words of Rabbi Elazer. Rabbi Elazar ben Azaryah said: just as regarding [proscribing one's property] for holy matters, one is not permitted to proscribe all of his possessions, how much more so should one be careful with his property. |
מחרים אדם מצאנו ומבקרו מעבדיו ומשפחותיו הכנענים. ומשדה אחוזתו. ואם החרים את כולן. אינן מוחרמין. דברי רבי אלעזר. אמר רבי אלעזר בן עזריה. מה אם לגבוה אין אדם רשאי להחרים את כל נכסיו. על אחת כמה וכמה שיהא אדם חייב להיות חס על נכסיו: |
Mishnah Arachin 8:5: If one proscribes his son or his daughter, or his Hebrew slave or female slave, or his field [acquired by purchase], they are not considered [validly] proscribed, for one cannot proscribe something that does not belong to him. Priests and Levites cannot proscribe [their belongings] - [these are] the words of Rabbi Judah; Rabbi Shimon says: the priests cannot proscribe, because things proscribed belong to them, but Levites can proscribe, because things proscribed do not belong to them. Rabbi says: the words of Rabbi Judah seem acceptable in cases of immovable property as it is said: “For that is their perpetual possession,” (Leviticus 25:34) and the words of Rabbi Shimon seem acceptable in cases of movable property, since things proscribed do not fall to them. |
המחרים בנו ובתו. עבדו ושפחתו העברים. ושדה מקנתו. אינן מוחרמים. שאין אדם מחרים דבר שאינו שלו. כהנים ולוים אינן מחרימין דברי רבי יהודה. רבי שמעון אומר הכהנים אינן מחרימין שהחרמים שלהם. הלוים מחרימים שאין החרמים שלהן. רבי אומר נראים דברי רבי יהודה בקרקעות. שנאמר (ויקרא כה, לד) כי אחוזת עולם היא להם. ודברי רבי שמעון במטלטלים שאין החרמים שלהם: |
To subscribe
click here
To unsubscribe,
click here
To view our archived/previous mesechtos
click here
To learn about our program for Kitzur Shulchan Aruch Yomi
click here